2.6.06

Adéu Iberia... no cal que tornis

Iberia marxa de l'aeroport del Prat. Però si els hi preguntes et diran que no, que no marxen perquè seguiran operant el Pont Aeri i la low cost que han decidit crear amb seu a Barcelona.
La realitat, però, és que al Pont Aeri li queden quatre dies. Està demostrat que per distàncies de 600 kilòmetres -com la que separa Barcelona de Madrid- l'entrada en funcionament d'un tren d'alta velocitat té uns efectes demolidors sobre l'ús de l'avió.
El 80% dels usuaris del Pont Aeri, per tant, passaran a utilitzar l'AVE a partir de l'any X (algú s'atreveix a dir si serà el 2007, el 2008, el 2009 o el 2010?).
En resum: Iberia marxa de l'aeroport del Prat.
La direcció de la companyia espanyola més important i recentment privatitzada argumenta que no li resulten rendibles els vols que fa des de Barcelona a la resta d'Espanya i a la resta d'Europa. La pressió de les companyies de baix cost, diuen, ha estat enorme. Per això han decidit marxar de Barcelona i deixar-hi una low cost com a penyora.
I jo em dic, posats a volar a baix cost, que sigui Vueling. I quan vulgui una companyia seria, sé que Air France, British, Lufthansa i KLM seguiran volant a Barcelona.

Les dues preguntes del milió són:
- Un cop han decidit abandonar-nos, voldran quedar-se també els slots (o drets d'aterratge) i transferir-los a baix cost a la seva low cost?
-
Seguirà AENA amb el control d'aquesta infraestructura estratègica per al futur econòmic de Catalunya?

La solució des de Catalunya només pot ser una. No podem seguir confiant en l'Estat en matèria d'aeroports. A partir d'ara, l'aeroport de Barcelona l'hem de gestionar nosaltres.
Creem una societat mercantil: Aeroport del Prat S.A.
Les administracions hi poden posar diners, però no han d'utilitzar l'aeroport com una eina política. I el què és més important: el control ha de quedar en mans catalanes.
Nomenem un consell d'administració professional, sense polítics, que desenvolupi la política comercial, la gestió dels slots, la política d'inversions, d'endeutament, i l'establiment de les aliances estratègiques que cregui oportunes.

Així podrem saber realment fins on podem arribar i respondrem a algunes preguntes que portem anys formulant-nos:
- És Espanya un país massa petit per a tenir dos grans aeroports?
- Pot Barcelona operar determinats trajectes intercontinentals de manera rendible?
- Hem tocat sostre amb els 27 milions de passatgers que va tenir El Prat (41 milions a Barajas) l'any passat 2005?
- Serem els catalans capaços de tenir una companyia aèria que respongui a les nostres necessitats i sigui una eina estratègica per al desenvolupament de Catalunya i el seu entorn?


El futur ho dirà. Però Iberia ens acaba d'omplir de raons per agafar d'una vegada aquest toro per les banyes.

Imatge: avionsdeligne.info

Etiquetes de comentaris: , , , , , , ,