15.5.06

Posicionar-se

És necessari fer l'esforç de posicionar-se? De tenir una opinió davant de qualsevol qüestió?
D'entrada jo crec que no, que voler tenir una opinió sobre tot plegat és impossible. Acabariem abocats a la reflexió banal i a una simplicitat argumental ridícula.
Ara bé - i això és el més important -, estic convençut de que l'exercici d'intentar posicionar-se val la pena. És, fins i tot, divertit. No cal tenir una opinió sobre tot, però hi ha certes qüestions que resulten més indefugibles, perquè comptem amb suficients estímuls i arguments per a posicionar-nos.
Quan ens pregunten o ens preguntem per la nostra opinió, ens basem en la nostra pròpia base de dades i en perspectives alienes que ens ajuden a orientar una resposta davant una qüestió. Per això, molt sovint, les nostres opinions no són nostres. Són d'un intel·lectual, d'un polític, d'un historiador, o són compartides per la major part d'una societat. Nosaltres les hem adquirit i les hem assimilat com a pròpies, però no les hem fabricat.
L'exercici interessant consisteix en qüestionar-nos allò que donem per descomptat, o que fins aquest moment no pensàvem que calia jutjar.

Anem a un exemple concret: Caldria prohibir els toros?
En relació a aquesta polèmica hi ha dos bàndols radicalment enfrontats, i una gran massa que ens mantenim silenciosos, sense prendre partit de manera oberta.
Mai no he anat als toros, ni hi sóc aficionat. Però si em deixo portar per la prudència, diré que és una tradició que compta amb molts adeptes i que la puc tolerar encara que a mi no m'agradi especialment.
Però no és aixó el que m'han preguntat. Em fan escollir entre prohibir o no prohibir els toros, i aquí tenim la oportunitat de mullar-nos en un altre sentit.
I és aquí on afirmo que encara que Barcelona fos una gran plaça taurina fins fa poc més de 50 anys (amb la Monumental, les Arenes i el Torín de la Barceloneta), encara que respecti els adeptes d'aquesta "festa", encara que m'agradin les pintures de gran bellesa que va dedicar-li Picasso, encara que pugui entendre la passió amb la que alguns es refereixen als toros...
A mi em sembla que aquest espectacle és una salvatjada impròpia d'un país civilitzat, que vulnera totes les lleis de protecció dels animals, que no té ni la meitat de la puresa i innocència que argumenten els seus defensors i que, per tant: els toros s'haurien de prohibir.

Etiquetes de comentaris: ,