15.6.07

Que comencin les obres de l'AVE!

Ho tinc bastant clar. Les obres de l'AVE no es poden demorar més, i ja és massa tard per a plantejar alternatives al traçat per l'Eixample.
Els tècnics responsables de fer els estudis previs a la construcció d'aquesta infrastructura no contemplen cap risc pels edificis més propers al túnel, i tampoc per la Sagrada Familia.
Per tant, correspon iniciar les obres sense demora.

Em causa perplexitat que CiU, PP i ERC es plantejin ara fer un front comú a l'Ajuntament per a forçar un aplaçament de les obres i negociar un nou traçat. Confio en que aquesta iniciativa no prosperi, i que la capacitat dels catalans d'autolesionar els seus interessos sigui limitada.
Fa poc menys de 10 anys, quan va començar a projectar-se el pas de l'AVE per Barcelona, la proposta del govern municipal barceloní (dissenyada per l'agència de desenvolupament d'infrastructures Barcelona Regional) era construir un túnel sota el port i una única estació a La Sagrera.
Si finalment l'AVE passa pel centre de Barcelona és perquè la Generalitat de Catalunya, que en aquells temps governava CiU, no va avenir-se a acceptar la proposta de que l'AVE entrés a la ciutat pel litoral.

De fet, el projecte presentat per la Generalitat no contemplava que l'AVE arribés a Barcelona. La seva idea era situar a Sant Cugat del Vallès l'estació barcelonina del tren d'alta velocitat.
El Ministeri de Foment espanyol es va fregar les mans davant la desunió catalana, i va acabar imposant el seu projecte: estacions a Sants i La Sagrera, i túnel pel centre de la ciutat. Heus aquí perquè tenim el traçat que tenim.
Però res d'això hauria succeït si, per una vegada, els polítics catalans haguéssin avantposat els interessos dels ciutadans a llurs interessos partidistes.
Aquests dies recordo sovint un comentari fet per l'economista Joaquim Clusa l'any 1999, quan encara treballava a Barcelona Regional: "es parla molt de l'AVE a Madrid, però allò que veritablement ens hauria d'interessar als catalans des de tots els punts de vista és la connexió amb Europa".
Les últimes noticies són que aquesta podria fer-se efectiva als voltants de 2020. És a dir, gairebé 30 anys després de la posada en funcionament de l'AVE Madrid-Sevilla. Quants trens haurà perdut el nostre país a causa d'aquest cúmul de retards?

Imatges: elperiodico.cat, geocities.com

Etiquetes de comentaris: , , , , , ,

1 Comments:

At 13:01, Anonymous Anònim said...

Hola Eduard,
Em dic Ferran i sóc el coordinador d’activitats de la Fundació Catalunya Empresa Oberta. He vist que publiques regularment en un bloc de política catalana. Si vols compartir les teves reflexions amb més gent, a partir d’ara ho pots fer a Politi.cat http://politi.cat/.

Politi.cat és un espai on tots aquells que ens interessa la política de Catalunya compartim, debatem i fins i tot votem els millors links de la política catalana (notícies, entrades de blocs personals, blocs col·lectius, vídeos,...).

Una manera innovadora per arribar a la gent, molt a l’estil del You tube, que tant èxit ha tingut.
Salutacions i espero veure’t aviat a http://politi.cat/ :-)

Ferran

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home