26.9.06

Salvador

El cas de Salvador Puig Antich, una de les darreres víctimes del Franquisme, ha estat reobert el 2006 gràcies a una gran pel·lícula de Manuel Huerga, Lluís Arcarazo i Jaume Roures. La interpretació de Daniel Brühl, excel·lent, hi afegeix una credibilitat decisiva.
A vegades he dubtat sobre les bones intencions d’aquells qui furguen de manera compulsiva en la memòria històrica. Però, en canvi, no en tinc cap sobre aquells que volen evitar-la sistemàticament. Oblidar la història, quan la seva empremta és tan profunda, és un exercici absurd per aplaçar l’inevitable.
De tota manera, qualsevol esforç de revisió històrica s’enfronta sempre a la polèmica. En el cas de "Salvador", la familia (les germanes) ha recolzat públicament aquesta versió de la història, però no ho han fet en canvi alguns companys de militància clandestina, que lamenten que s’hagi perdut una bona oportunitat de divulgar el pensament polític de Puig Antich i que titllen el film de "drama lacrimògen que no explica el context social".

A mi, en canvi, em sembla que aquesta pel·lícula conté una escena notable de crítica als partits polítics democràtics, quan desenes dels seus militants ingressen a la presó Model (procedents de l'Assemblea de Catalunya, suposo) i s’entreveuen les diferents categories que tenien les detencions (i el rèdit polític que se’n treia) en aquells darrers temps de Franquisme. El caràcter light de l’antifranquisme queda retratat, i la soledat de Puig Antich en aquella lluita es fa patent.
Personalment, penso que els autors han encertat l’enfoc general del film: retratar la crudesa d’una època molt recent i explicar una història amb una forta càrrega sentimental.

Perdre’s en els laberints intel·lectuals d’un grup de joves de vint-i-pocs anys hauria estat molt arriscat i podia haver suposat un càstig per al públic. El què interessava era que la gent se n’adonés de quina mena de país era Espanya fa només 32 anys, quan molts de nosaltres ja haviem nascut i encara es feia servir el garrote vil per fer complir la llei.
També aplaudeixo els excessos dramàtics de la pel·lícula. Qualsevol oportunitat és bona per a recordar que qualsevol ésser humà és un animal sentimental, i que a Salvador no se’l van estimar per la seva ideologia, sinó per la seva forma de ser.

Imatge: kaosenlared.net

Etiquetes de comentaris: ,

3 Comments:

At 13:37, Anonymous Anònim said...

Un cop més, i amb la voluntat d'introduïr un punt de contrast, afegeixo un petit post trovat al blog de la Sonia (que signa el següent escrit) i publicat al diari gratuït QUE. Encara no he vist la película i hi aniré sense cap mena de dubte.


"Después de ver la película \"Salvador\" me siento obligada a expresar mi opinión sobre ella porque conozco esta historia muy de cerca. El policía de 24 años asesinado por el protagonista de esta película era mi tío, hermano de mi madre. En su momento leí un artículo cuando se estaba rodando, pero he querido esperar a su estreno para no adelantarme y tener argumentos para hablar sobre ella. He realizado un esfuerzo para dejar a un lado el dolor y los sentimientos que me provoca todo ésto y he intentado ver la película desde una visión objetiva.

Esperaba un argumento basado en el alegato contra la pena de muerte y la defensa de una ideología, pero me he encontrado con la biografía totalmente disfrazada de color rosa, de un muchacho inocente, soñador, valiente que participaba en atracos de forma irrelevante, que utilizaba las armas a modo de juego, inocentemente y no como un joven violento que pertenecía a una banda totalmente estructurada y organizada, que colaboraba con ETA y que utilizaba la lucha armada para defender una ideología política. Hasta sus excompañeros del MIL están totalmente en contra de la versión falseada que se ha pretendido dar en la película.

Ni Salvador era un jovencito inocente ni todos los policías eran los malos que ejercían el abuso de poder que les proporcionaba el régimen.

Desgraciadamente no pude conocer a mi tío, pero tengo muchísimos testimonios de personas que lo conocieron y no era para nada un policía violento ó abusador, además creo que los propios hechos hablan por sí solos; la detención de Salvador fue en un portal en el que había varios policías, mi tío resultó muerto, cosido a balazos. Si sus compañeros hubieran ejercido abuso de poder, podían haberlo matado allí mismo y haber alegado que fue en defensa de un compañero. Sin embargo, Salvador sólo resultó herido.

Soy una de las más jóvenes de mi familia, defensora de los derechos humanos y estoy totalmente en contra de la pena de muerte y me parece una barbaridad la condena que le impusieron a este hombre. Pero también me parece una barbaridad que se alce en ejemplo para los jóvenes de hoy a un hombre violento QUE JUSTIFICABA EL DERRAMAMIENTO DE SANGRE Y EL SUFRIMIENTO DE OTRAS PERSONAS POR DEFENDER UNA IDEA POLÍTICA, precisamente en un mundo actual en el que se están cometiendo crímenes masivos en honor a ideas políticas ó religiosas.

Es una contradicción enorme intentar hacer una alegato contra la pena de muerte tomando como ejemplo a una persona que empleó en numerosas ocasiones la violencia. Pienso que cualquier vida humana debe estar por encima de cualquier ideología, sea del tipo que sea.

Vuelvo a repetir que estoy en contra de la pena de muerte y me indigna que el régimen utilizara la muerte de mi tío como excusa para ejecutar una condena de muerte, pero me hiere muchísimo que se eleve en héroe a este hombre que con sus hechos ha destrozado a una familia entera.. Es una ironía, pero SALVADOR en mi caso ha sido el VERDUGO de mi familia. No sólo acabó con la vida de mi tío a los 24 años, también condenó a mis abuelos, a mi madre, a sus hermanos y a mi padre. Mi hermano y yo ni siquiera habíamos nacido y aún 32 años después estamos sufriendo las consecuencias de este hecho.

Creo que este tipo de películas deben servir para aproximar a los espectadores a los acontecimientos de la historia desde una visión imparcial y permitir que las personas elaboren sus propios juicios. El director al contar la historia a su manera, de forma sesgada, resaltando lo que le interesa, ocultando otros datos y aprovechando que actualmente es políticamente correcto criticar al régimen, lo que está haciendo es crear una imagen falsa, utilizada para posicionar a los espectadores del bando que le interesa.

Con esta carta sólo pretendo que se conozca también otro punto de vista de esta historia por respeto al sufrimiento tan tremendo que este hecho ha provocado durante años en mis familiares más queridos, tres de ellos ya no están, también fueron víctimas de Salvador. Sólo espero que dejen de remover esta historia que lo único que está consiguiendo es destapar de nuevo la herida que aquel acontecimiento provocó y que cada cuál elabore su juicio.

Sonia Santos Anguas"

 
At 14:18, Anonymous Anònim said...

Quan aquesta noia escriu amb majúscules "QUE JUSTIFICABA EL DERRAMAMIENTO DE SANGRE Y EL SUFRIMIENTO DE OTRAS PERSONAS POR DEFENDER UNA IDEA POLÍTICA" es refereix al Puig Antich, però comet un error garrafal: aquesta frase també podria referir-se al règim Franquista.
I en aquests casos, la opinió pública té tendència a simpatitzar amb el peix petit.
Quantes ampolles de cava van obrir-se quan ETA va assassinar a Carrero Blanco? Per posar un exemple que expliqui aquell context històric.
Més enllà d'aquesta consideració estic convençut que tota història té moltes cares, i que aquesta en particular en té moltes més. El tiet policia d'aquesta noia i el Salvador eren simples peons d'un joc molt més complex.

 
At 14:53, Anonymous Anònim said...

Desconec si les majúscules estan en l'original al blog d'aquesta noia. Ho miraré. Potser han estat afegides a l'edició digital del "QUE". De totes maneres, és només una de les cares que, com bé dius, té aquest joc. Salutacions.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home